Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czy konflikt między wspólnikami musi zakończyć się w sądzie?

Czy konflikt między wspólnikami musi zakończyć się w sądzie?

Prowadzenie własnego biznesu jest bardzo wymagające. W przypadku prowadzenia firmy mającej kilku udziałowców, nie trudno o powstawanie różnego rodzaju sporów. Ich tłem mogą być odmienne wizje dalszego działania firmy, jej rozwoju oraz kierunku zmian. Oczywistym powodem konfliktów pomiędzy wspólnikami w biznesie są również finanse oraz podział zysków lub ponoszenie odpowiedzialności za straty. Wspólnicy nie mogąc się dogadać samodzielnie, bardzo często decydują się na ostateczne rozwiązanie sporu w sądzie. Czy to jedyne wyjście, które mają do swojej dyspozycji? Okazuje się że nie.

Zastanów się, zanim oddasz sprawę do sądu

Oddanie sprawy do sądu zwykle wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Bo któż inny, jeśli nie obiektywny sędzia, będzie mógł wydać słuszny i sprawiedliwy wyrok? Okazuje się,  że nie zawsze jest to prawdą. Skierowanie sprawy przed oblicze sądu wiąże się z wieloma konsekwencjami.

  • Długi czas procesowania – zanim sprawa trafi na wokandę, może minąć kilka miesięcy, a czasami i kilka lat. W tym czasie konflikt pomiędzy wspólnikami może doprowadzić do bankructwa firmy i jeszcze większych strat, niż miało to miejsce na początku.
  • Koszta procesowe – prowadzenie sprawy przez sąd zawsze wiąże się z pewnymi wydatkami. To między innymi konieczność pokrycia opłat sądowych, zatrudnienia prawników, a także opłacenia usług i ekspertyz specjalistów i biegłych, których sąd zawsze może powołać.
  • Utrata reputacji – procesy sądowe nie zawsze są szybkie, łatwe i przyjemne. Zwykle jest wręcz odwrotnie. Dlatego należy się liczyć ze wszelkimi tego konsekwencjami. Utrata reputacji, publiczne pranie brudów, wyciąganie na światło dzienne faktów z życia prywatnego, które niekoniecznie chcemy upubliczniać.

W pewnym momencie może się okazać, że można było ten problem rozwiązać zupełnie inaczej. Spokojniej, bezpieczniej i w pokojowej atmosferze. Wystarczyło tylko skorzystać z mediacji w biznesie. Warto wiedzieć, że jest taka możliwość, ponieważ nikt nie może być pewien, czy w przyszłości nie znajdzie się w podobnej sytuacji.

Co to są mediacje pomiędzy wspólnikami

 Mediacje to nic innego jak próba pokojowego zażegnania sporu. Udział w niej biorą obie strony konfliktu, a mediacjom przewodzi niezależna osoba – mediator. Kto powinien nią zostać? Przede wszystkim wybór mediatora odbywa się wspólnie - przez obie strony. Każda z nich musi wyrazić zgodę na wybór konkretnej osoby. Może to być ktoś z ich otoczenia lub całkowicie ktoś obcy – np. zawodowy mediator, którego kompetencje zostały zweryfikowane przez sąd i został wpisany na listę stałych mediatorów dostępną na stronie internetowej sądu okręgowego. Mediacje mają na celu znalezienie rozwiązania sporu, bez potrzeby jego kierowania do sądu. W wielu przypadkach to właśnie sądy mogą przekazywać sprawę na drogę mediacji, licząc na to że uda się wypracować porozumienie i sprawa nie będzie musiała być rozpatrywana na wokandzie. Zaletą mediacji jest to, że pozwala stronom konfliktu zdystansować się od niego i obrać nowy punkt widzenia. Chłodna analiza zarzutów w obecności obiektywnego mediatora, bardzo często przynosi oczekiwane rezultaty i rozwiązanie problemu bez udziału sądu.